WALKING FOOTBALL: DE HERKOMST

Veel 60-plussers kampen met (chronische) blessures of zijn niet fit waardoor ze niet of te weinig bewegen. Blessures of andere lichamelijke ongemakken zijn zelfs de belangrijkste redenen dat 60-plussers stoppen met sporten.

Een ongunstige ontwikkeling, want sport en bewegen kunnen de gezondheid van deze groep juist positief beïnvloeden. Gelet op het feit dat het aandeel 60-plussers van de bevolking sterk groeit, is adequaat sport – aanbod cruciaal.

Walking football is een van oorsprong Engelse vondst. De Eredivisie en het Nationaal Ouderenfonds hebben de spelvorm naar Nederland gehaald, verder uitgewerkt en via Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s) geïntroduceerd als OldStars. Met behulp van de regionale aanpak ‘Met OldStars de regio in’ van het Nationaal Ouderenfonds is het aantal walking football-projecten bij amateurclubs in Nederland gegroeid tot over de driehonderd.

Walking football dient als sport- en beweegvorm ook een hoger doel: het bevordert de sociale contacten van 60-plussers en voorkomt dat de doelgroep eenzaam wordt. In teamverband voetballen draagt bij aan het verwezenlijken van dit doel.

Amelandse voetbalschool

KvK: 88377539

BTW nr. NL004600664B02

Neem contact op via Info@amelandsevoetbalschool.nl